Nieuwe webteksten

In mijn vorige blog besprak ik het belang van schrijven in spreektaal. Spreektaal zorgt voor leesbare, vlotte teksten die iedereen begrijpt. Hierdoor komt jouw boodschap duidelijk op de lezer over. En dat is wat je wilt.

Wat je ook graag wilt als ondernemer, is dat je boodschap indruk maakt op de lezer en daardoor blijft hangen in zijn geheugen.

Benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt?

Lees dan dit artikel met gratis schrijftips van Verweij Copywriting, geschreven in samenwerking met Versgemerkt.

Het begint met een verhaal

Ja, echt! Een verhaal. Je hebt vast weleens van storytelling gehoord. Bij storytelling, gaat het- je gelooft het niet!- om het vertellen van een verhaal.

Een verhaal draagt bij aan het:

1. verduidelijken van je boodschap

2. betekenisvoller maken van je boodschap

3. beter onthouden van je boodschap

4. interessanter maken van je boodschap.

Zelfs teksten over oninteressante onderwerpen als belastingaangiftes worden interessant met een goed verhaal.

Waarom werken verhalen zo goed dan?

Dat heeft meerdere oorzaken:

Ons brein is ingesteld op het horen van verhalen. Tijdens het luisteren naar of het lezen van een verhaal zetten we de gebeurtenissen om in beelden en creëren we een ervaring. Hierdoor worden spiegelneutronen in onze hersenen geactiveerd die ervoor zorgen dat ons brein net zo actief is als wanneer je de gebeurtenissen in het verhaal zelf meemaakt. Dit in tegenstelling tot het luisteren naar een presentatie waar puntsgewijs alles aan bod komt. Hierbij gaat je brein namelijk in de slaapstand en wordt informatie veel minder goed onthouden.

Daarnaast leiden verhalen tot emoties. Emoties leiden tot gedrag. Bij het triggeren van de juiste emotie binnen je verhaal, zet je de lezer aan tot actie.

Bijkomend fenomeen is dat de lezer (of je het nou wel of niet geschreven hebt) bij het zien van een reclame of het lezen van een marketingtekst causale verbanden legt. Dit automatische, onbewuste gedachtepatroon van de mens is de sleutel tot het succes van storytelling. Lezers en kijkers vullen namelijk onbewust gaten binnen een tekst of commercial in, waardoor ze onjuiste (voor jou gunstige) conclusies trekken. En inderdaad. Daar maakt jij als schrijver graag gebruik van.

Genoeg redenen dus om een verhaal in te zetten ter promotie van jouw merk, visie of een bepaald product.

Hoe schrijf ik dan zo’n aansprekend verhaal?

Een marketingverhaal begin je natuurlijk niet met: ‘Er was eens…’

Die verhalen raken mensen ook, maar jij bent op zoek naar een verhaal dat mensen inspireert en motiveert, waardoor ze een bepaald beeld van de toekomst voor ogen krijgen en in beweging komen. Inspirerende voorbeelden hiervan zijn de verhalen van de Nederlandse bedrijven Pig and Hen en Rituals. Bekijk vooral even het filmpje waarin je ziet hoe Rituals storytelling succesvol inzet voor het overbrengen van hun visie.

Dat kan jij ook!

Volg deze gratis tips en ontwerp een prachtverhaal rondom jouw visie of product.

1. Stem af op je doelgroep

Stem de inhoud en de vorm van je verhaal af op wat jouw doelgroep bezighoudt. Zorg dat je weet wat hen beweegt en waar ze tegenaan lopen en sluit hier je verhaal op aan.

2. Gebruik beelden

Schets voor de lezer het toekomstbeeld wanneer ze besluiten jouw product of dienst te gebruiken. Hiermee concretiseer je de boodschap voor de lezer en laat je hem inzien dat hij jouw product/ dienst nodig heeft voor het realiseren van een mooiere toekomst.

3. Ga een relatie aan

Deel tijdens het verhaal wat je voelt en neem de mensen mee in jouw beleving. Dat zorgt voor een sterke verbinding tussen jou en je lezers. Deze relatie is essentieel voor een succesvol verhaal.

4. Voeg anekdotes toe

Maak je verhaal krachtiger en interessanter met persoonlijke anekdotes. Een anekdote illustreert waarom je het product of dienst voor de ander zo belangrijk vindt.

5. Gebruik pakkende voorbeelden

Abstracte woorden doen niets in ons hoofd, omdat we hier geen beeld bij hebben. Blijf dus vooral niet hangen in vage ideeën, maar verduidelijk je boodschap met voorbeelden en metaforen. Beide blijven goed hangen in ons hersenpannetje.

Bonustip: schrijf je verhaal in begrijpelijke taal

Gebruik spreektaal en vermijdt vakjargon en deftige woorden. Meer hierover lees je in mijn eerdere blog ‘Schrijfstijl kiezen moeilijk? Zo bereikt jij wat je wilt.’

Veel succes!

Loop je vast met het schrijven van vlotte, activerende teksten? Geen probleem! Ik help je graag met het schrijven, redigeren en vertalen van content. Neem gerust vrijblijvend contact met mij op.