Redigeren teksten

Een goed product of goede dienst verdient overtuigende, vlot leesbare content. Teksten die inhoudelijk passen bij de eigenschappen van je product of dienst, maar tegelijkertijd de lezer ook triggert tot actie over te gaan.

Belangrijk hierbij is het gebruiken van de juiste schrijfstijl.

Hoe je dat doet? Je schrijfstijl aanpassen zodat je de aandacht van de lezer trekt én vasthoudt om je doel te bereiken?

Dat lees je in dit artikel met gratis schrijftips van Verweij Copywriting, geschreven in samenwerking met Versgemerkt.

Gebruik spreektaal

Om het de lezer zo prettig en makkelijk mogelijk te maken, schrijf je teksten in spreektaal.

Uit wetenschappelijk onderzoek van Morena & Mayer (2000) blijkt namelijk dat onze hersenen beter opletten tijdens het lezen van een tekst dat is geschreven in spreektaal. Dit in vergelijking tot de moeilijker te lezen schrijftaal. Hoe dat komt? Doordat je bij spreektaal als lezer steeds direct met ‘je’ en ‘u’ wordt aangesproken. Hierdoor neem je een actieve leeshouding aan.

Bijkomend voordeel is dat mensen een gelezen boodschap in spreektaal beter kunnen onthouden

En teksten in spreektaal zijn simpelweg een stuk begrijpelijker en prettiger te lezen. 

Ondanks deze positieve uitwerking zijn er nog steeds veel ondernemers bang dat bezoekers van hun website of lezers van hun brieven hen niet serieus nemen wanneer hun teksten in spreektaal zijn geschreven.

Onzin natuurlijk.

Iedereen wil graag een leesbare, gebruiksvriendelijke website bezoeken of een begrijpelijke mail ontvangen. En daarbij: als ondernemer communiceer je om de klant te bedienen en niet om te laten zien hoe goed jij bent in het fabriceren van moeilijke zinnen, toch? Gebruik daar lekker je Facebookpagina voor.

Wees lekker duidelijk

Zorg voor duidelijk taalgebruik en gebruik weinig moeilijke woorden. Dit betekent natuurlijk niet dat je continu ‘eeeh’s’, ‘zeg maar’ en ‘weet je’ moet schrijven, maar wel dat je de zinnen kort en simpel houdt. Zo begrijpt de doelgroep meteen wat ze aan jouw informatie en product hebben.

Tegen een bekende ga je ook niet onnavolgbaar staan brabbelen. Tijdens een gesprek ben je duidelijk en pas je je woordgebruik aan je gesprekspartner aan.

Zo heb ik nog nooit tegen een vriendin gezegd: ‘Vertrouwende je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik.’

Waarschijnlijk wel iets van: ‘Heb je zo genoeg informatie om verder te kunnen? Anders hoor ik het wel. Laterzzz.’

Een stuk duidelijker, minder afstandelijk en leesbaarder. Precies zoals de lezer het wil.

Geen jargon, please

Wees eens eerlijk. Sla jij wel eens lange, moeilijk geformuleerde teksten met onbegrijpelijke woorden over? Teksten die stiekem wel belangrijke informatie bevatten, maar simpelweg niet te volgen zijn?

Juist. Dat doe ik dus ook.

Aan de ene kant omdat ik als lezer geen zin heb om een tekst te moeten ontcijferen. Aan de andere kant omdat ik bij het lezen van een moeilijke tekst met veel jargon een beetje het gevoel krijg dat mensen hun beroep onnodig interessanter willen maken. Ter compensatie strooien ze met moeilijke woorden, zo lijkt het.

Niet doen. Deftig (lees: onbegrijpelijk) schrijven is echt niet nodig om serieus genomen te worden. Sterker nog: misschien werkt het wel averechts.

Hoe doe ik dat dan: schrijven in spreektaal?

De basisregel bij het inzetten van spreektaal is: rekening houden met de lezer. Je wilt hem/haar namelijk informatie geven over je aanbod en vervolgens actie laten ondernemen. Zo’n actie kan zijn: een artikel kopen of inschrijven voor een nieuwsbrief.

Hoe je dat doet?

Door allereerst over die schrijftaaldrempel te stappen. Laat vooral los wat je vroeger op school hebt geleerd over formele bewoording en strikte schrijfregels. Pas als je over die drempel bent, volg je deze 6 spreektaaltips.

1)         Spreek de lezer aan met ‘je’ of ‘u’

2)         Zeg ‘ik’ of ‘wij’ als het over je bedrijf gaat

3)         Schrijf actief, vermijdt dus hulpwerkwoorden en voltooid deelwoorden

4)         Gebruik begrijpelijke woorden, vermijd jargon

5)         Schrijf korte zinnen.

6)         Schrijf lekker leesbare zinnen door woorden die bij elkaar horen ook bij te zetten.

Direct oefenen met spreektaal?

Wil je gelijk oefenen? Cool!

Volg deze tips en ook jij hebt zo een echte spreektaal tekst geschreven:

-Pak pen en papier of je laptop.

-Denk aan je product of dienst en stel je voor dat je tegenover een goede vriend of vriendin zit.

-Vertel hem of haar in gedachte (of hardop als dat makkelijker is) over jouw product of dienst en schrijf precies op hoe je dit verwoord. Doe dit zonder te herschrijven en zonder al teveel na te denken.

-Beschrijf vervolgens voor welk probleem jouw product/ dienst een oplossing biedt.

-Schrijf daarna op wat jouw vriend(in) met deze informatie moet doen om profijt te hebben van jouw aanbod. Gewoon doorschrijven, zonder twijfel en barrières.

Ben je klaar?

Dan mag je nu de tekst een heel klein beetje herschrijven. Haal hierbij alleen grote fouten uit je tekst en pas een enkele kromme zin aan. Controleer daarna nog even voor de zekerheid op vakjargon en lange zinnen en klaar is je allereerste vlotte, begrijpelijke tekst!

Zelf geen zin of tijd om teksten te schrijven of te redigeren? 

Neem gerust vrijblijvend contact op om te bespreken wat ik voor je kan betekenen of bekijk mijn website www.verweijcopywriting.nl.

Meer weten over waarom spreektaal ervoor zorgt dat je boodschap beter bij de lezer blijft hangen? Dat lees je in mijn volgende blog (in samenwerking met ‘brandbuilder’ David Hakkert van Versgemerkt)