Social Media

 

We weten het inmiddels allemaal: bloggen is de perfecte manier om jouw website, merk of webshop vindbaar en zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Zeker wanneer je jouw blog deelt via social media.

Maar wist je ook dat er zoiets bestaat als bloggen zonder commerciële inslag? En dat dit bijdraagt aan het behalen van jouw marketingdoelstellingen?

Jep. Het is waar! Benieuwd waarom ook jij niet-commerciële blogs zou moeten (laten) schrijven? Lees dan vooral mijn blog.

Lees dan deze blog met gratis schrijftips van Verweij Copywriting, geschreven in samenwerking met Versgemerkt.

Wat bereiken we ook alweer met bloggen?  

Even een klein stapje terug. Bloggen heeft als doel het:

  1. Actueel houden van je website
  2. Uitstralen van betrouwbaarheid: jij laat zien dat je verstand van zaken hebt
  3. Vergaren van naamsbekendheid door zichtbaar en vindbaar te zijn
  4. Optimaliseren voor zoekmachines (SEO)
  5. Informeren van je doelgroep door het geven van waardevolle informatie over jouw merk, dienst of product.

Waarom blog jij?

Veel ondernemers bloggen met de eerste vier doelen in hun achterhoofd. Logisch ook, want dit zijn zakelijk gezien mooie redenen om een blog te starten.

Toch moeten we het belang van punt 5 (het delen van informatie met je doelgroep puur omdat deze voor hen waardevol is) zeker niet onderschatten.

Eigenlijk is het zelfs zo dat je door af en toe een niet-commerciële blog te schrijven, je juist alle andere marketingdoelen zult bereiken.

Hoezo?

Nou, omdat het bieden van gratis informatie en kennis niet alleen als hartstikke leuk en sociaal wordt ervaren, maar ook omdat het bijdraagt aan naamsbekendheid, statusverhoging én uiteindelijk de gunfactor van jouw lezers.

De ideale win-win situatie dus!

Wat zijn belangrijke aspecten van een niet-commerciële blog?

Bij een niet-commerciële blog stel je het belang van de lezer voorop. Dit doe je zo:

  • Vraag jezelf af aan welke content de lezer behoefte heeft. Wil hij kennis vergaren over jouw nieuwe product, interessante weetjes lezen over een dienst, ervaringen van klanten lezen, een inspirerend filmpje zien over een nieuwe hypothese of iets totaal anders? Wat het ook mag zijn: zorg ervoor dat jouw blog antwoord geeft op de prangende vragen van jouw doelgroep.
  • Zorg ervoor dat je verhaal leidt tot het bereiken van minstens één van deze doelen, om door lezers als relevant ervaren te worden. Inspiratie, overdracht van informatie of het bieden van hulp. 
  • Vraag jezelf na het schrijven van je blog af ‘zou ik deze blog zelf interessant vinden om te lezen?’ Zo niet? Pas je blog aan. Sowieso is het raadzaam om je content aantrekkelijker te maken door hoge kwaliteit afbeeldingen of een filmpje toe te voegen.

Aan de slag dus met je blog!

Ben je overtuigd? Mooi! Dan zul je na verloop van tijd zien dat ook niet-commerciële blogs ertoe leiden dat je: zichtbaar bent voor zowel vaste als nieuwe klanten, je op den duur wordt gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied, jouw bedrijf makkelijk vindbaar is voor potentiële klanten en Google jouw actuele en relevante content waardeert en jouw website daardoor hoger rankt.

En zo zie je maar: een niet-commerciële blog draagt bij aan alle oorspronkelijk doelen (zie bovenaan) die een ondernemer heeft om te starten met een blog. Het enige verschil is dat het belang van de lezer nu voorop staat in plaats van jouw marketingdoeleinden. En dat werkt!

Dus…waar wacht je nog op?

Pak je laptop erbij en schrijf die fantastische blog.

 

Of heb je geen inspiratie? Laat mij dan jouw blog schrijven.

Neem gerust contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.